TABUNG EMAS

MAI JENGUK

Khamis, 9 Februari 2012

PRIHATIN

Mungkin tajuk ngan cerita yang nak disampaikan ni gak berbeza.
So korang gase nak baca sampai habes dialu-alukan, yang tak nak baca pun dialu-alu kan gaks.
Sebab ini adalah luahan seorang manusia.

Alam perkahwinan dengan alam membujang nih agak berbeza kan?
Sebab terlalu banyak komitmen,
(keluarga, kerjaya)

Tapi sesibuk mana pun korang tuh tapi still ingat lah nak balik kampung jenguk mak ayah.
Sebab kalo tak kerana diorang tak kemana kite kan?
Makin tua makin cepat terasa mereka-mereka seperti mak ayah kite nih.
So korang kalo dah berjanji nak balik, korang balik lak.
Jangan nak tangguh-tangguh pulak,
Sebab perasaan mak ngan ayah ni tertibe luntur.

Daripada gembira nak tengok cucu cicit die balik kampung langsung blurr.
Tipu lah kalo diorang tak rindu kan.
Macam korang jugak yang ade anak ni, sehari tak jumpe anak kecik tuh mesti rindu kan?
Yer dorang tak minta ape-ape pun just nak tengok keletah cucu-cucu tu balik kampung.
So hati mak ayah kite nih sejuk sikit, hilang rindu kat cucunyer.

Yang jauh tu pulak jangan la bagi alasan itu ini,
sekolah lah, tuisyen lah, itu lah inilah.
Kalo ko dah bagi alasan camtuh dorang nak kata ape lagi.
Mesti mak ayah cakap, takpelah nanti cuti panjang balik lah.
Padahal ayah ngan mak ni kesian kan cucu-cucu yang hari-hari tlepon soh datang.
Nak balik kampung jumpe sepupu-sepapatnyer.


Mak ayah kite ni bukan nak tinggal lelama umah kite
Sebab dorang akan mudah bosan,
Tak sama macam rumah dorang, ada ruang yang lebar, xtvt plak tak terbatas (suasana kampung).
Pastu takmo ganggu korang bekerja yang tak tentu masa.
Mana nak terlayan kan.

Paham pahaman jelah dorang memang tak suke nak nyusahkan anak-anak,
Inikan nak susahkan jiran tetangga, lagi pulak kan.

Ade jugak yang cemburu buta bab-bab macam ni,
Asik-asik pegi sane, yang sini takmo datang.
Haish korang pikirlah baek-baek, kalo dekat tak pe.
Ini jauh nun nak pecut kat heyway, tol, minyak!
Tolong lah pikir, dah pulak pjalanan nak makan 1 hari.

Hargailah mereka selagi mereka ada.
Berilah peluang mereka untuk menikmati kegembiraan bersama anak-anak & cucu-cucu.
Kadang-kadang bila hujung minggu ternanti-nanti jugak dorang.
Tapi kalo dah takde yang balik,
Tu yang pergi sane sini ikot mana rasa dorang nak g.






...................................................................................................................................................




I LOVE MY FAMILY


3 ulasan:

  1. betol2..sy setuju!,
    balik ler jenguk org tue sementare mereka masih ade!,

    BalasPadam
  2. c,moon ; hehe likeeeeeeee banyak banyak



    cik ara; setujuu jugeee

    BalasPadam

Sudi sudi lah komen...

NUFFNANG

Lazada Online Revolution Blogger Contest live now!

Lazada Online Revolution Blogger Contest live now! Lazada adalah laman membeli belah yang mudah untuk kita.  Tak perlu bersusah pay...