Halaman

MAI JENGUK

FOLLOWER

Selasa, 4 September 2012

RAYA PERTAMA 2012

Dikesempatan ini aku nak mengucapkan selamat hari raya maaf zahir dan batin kalo ade silap dan salah.  memang dah terbiar #Belog ini aku gase.  Memang nak apdet tapi ikot kemampuan kemalasan langsung no #entry. 

Raya korang camner tahun ini?  Raya aku taun ni adalah berkadar sederhana.  Nak kata meriah tidah, nak kata tak meriah pun tidak.  Dalam lingkungan 50/50 sahaja.  Taun ni adalah beraya tanpa ayahanda tercinta.  So memang terasa sangat kehilangannya.  Al-Fatihah...

Raya kali ini memang tak beramai.  Aku, mak dan family akak aku yang no 2.  Kami berhari raya 6 orang sahaja..  Abang ngan kakak aku yang lain mengikut turn masing2 ke rumah mertua mereka.  Aku memang tak de turn lagi setakat ni.  Maybe InsyaAllah taun depan pon masih berhari raya di kampung halaman sendiri.

Aktiviti  hari mantai :-
Mantai jatuh hari sabtu,  jadi kitorang pepagi lagi dah bersiap memotong ayam, daging.  Jadi dapor penuh berkecah dengan bahan2 nak masak.  Maklum lah masak rendang kan rumit sikit.  Pastu dengan air paip macam hape tah jap ade jap xde.  Kampung aku ni mmg tradisi air tade menjelang nak Syawal. Bila rendang-rendang dah siap mari memasak untuk berbuka pulak.  Memang seharian sebuk ke dapor.

Malam raya :-
Lepas jer berbuka dan maghrib terus hadap depan tv tunggu pengumuman raya.  Time tu sedih kemain hati ni.  Sebak jangan kabor la..  Kalo arwah ayah ade mesti die yang akan takbir dalam umah tu tiap kali pas solat.  Semoga rohnya dicucuri rahmat InsyaAllah..  Dekat nak azan Isyak aku p htr mak ngan kakak aku g surau, ade mjlis ape tah.  Aku dah beraya dulu maklumlah huhu.  Jadik aku ngan anak buah balik rumah masukkan kueh dalam balang.  Sambil masuk kueh sambil la crita pasal atok.. atok.. atok.. Haishh mmg sedey tapi nak buat camner Allah lebey menyayangi nyer.

Pagi Raya 1 :-
Bangun subuh terus siap2 mandi nak htr mak g solat sunat Raya.  Kakak aku g masjid lain (luar kampung).  Aku balik uma hidangkan makanan untuk sarapan.  Masa dorang balik tinggal basuh tangan dan makan jer. Sebelum makan sesi salam bermaafan pulak.  Pasrt ini memang menyentuh, kalo dulu 1st salam ayah baru salam mak, tapi berbeza taun ni 1st salam Mak dulu =( .  Mak pun berjurai air mata, aku ngan kakak pon sekali join.

Selepas sarapan ade lah jiran datang, pastu baru g ziarah kubur.  Masuk jer kubur anak buah aku dah berlenang air mata sbb dia manja ngan arwah ayah.  Jadik aku pon bercucuran air mata. Bila nak balik siap ank buah aku bg salam dan minta izin nak balik dulu. 

Balik jer rumah anak2 buah ajak aku beraya, aku ni dah beso mana g beraya nyer.  Jadik aku pun bawak dia nek motor pi beli ice cube tu.  beli rm2 dapat 2bungkus.  Turun je motor aku jatuh sbb selipar licin dan kaki amat la panjang hahaha.  Untung tapak tangan jer luka.  Mak aku siap menjerit cam ni " Ya Allah Ya Tuhanku" huhuhu.. Anak buah aku berdekah2 gelak, aku bangun siap toleh kiri kanan pastikan xde org. Aku bangun jer jiran aku dtg nak raya selamat diorg tak nampak, kalo tidak jadik bahan lah.

Lepas asar baru aku g ziarah jiran dekat2 umah tu dengan mak, kakak n anak buah aku.  Bila malam adik badik aku pun sampai.  Ha time tu riuh sekampong anak buah dah ramai. itu jelah kot.  Gambar belum sempat nak transfer, lg pun tak banyak gambar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sudi sudi lah komen...

Collaboration request

Hi there How would you like to earn a 35% commission for each sale for life by selling SEO services Every website owner requires the ...