TABUNG EMAS

MAI JENGUK

Khamis, 11 Julai 2013

RAMADHAN PERTAMA

Salam ramadhan dan selamat berpuasa untuk semua umat islam walau dimana jua anda berada.  Rasa baru je lagi menyambut ramadhan yang lepas, kini datang lagi ramadhan.  Alhamdulillah aku masih dipanjangkan umur untuk menikmati ramadhan kali ini.

Kali ni ramadhan aku telah bergelar isteri. Rasa teruja bile nak sambut ramadhan bersuami tercintaaa. Ramadhan pertama, kami berdua bersahur dan berbuka di rumah mak aku.

Banguna sahur pertama seawal 4 sengah pagi. Tolong mak kat dapur panas kan lauk, buat air dan hidang.  Meriah je aku gasa bile sahur kali ni ade suami kat sebelah. Hahaha.

Lepas sahur dalam kol 5sengah siap kemas sumer lelap mata jap sementara nak tunggu azam subuh. Bila azan jer terus bangun g solat. Pastu terlelap lagi dann sedar je dah kol 10 pagi. Laki bini membongkang.  Eh lupa bagitau korang 1ramadhan kitorang cuti. Tu pasal balik kampung.

Kemudian berpuasa lah kami macam biasa, al-maklumlah dekat kampung kan panas sebab beratap kan zink, mana nak ada ekon bagai umah mak aku tu. Bila t/hari je kitorang semua membongkang kat hall. Pasang kipas lelaju pastu terlelap kejap.

Pas asar baru kitorang start memasak. Memasak sampai lah ke 7malam. Ada 26minit je lagi nak berbuka. So hadap depan tv dulu sementara nak berbuka.

Bila balik kampung berbuka reramai ni adelah sangat meriahhhh yo. Tengok gelagat anak-2 buah sangat lah menggelikan hati.  Sebelum berbuka lembik kemain, mandi berkali2 aku gase. Bila dah berbuka, minum ssecawan air dah kenyang katanya, nasi pun tak habes makan.

Aku tak sempat nak snap gambar hidang dihari pertama bersahur dan berbuka. So Bagitau jelah ae.
Ketupat palas beserta rendang daging mak aku wat petang hari selasa tu.
Nasi impit dengan kuah kacang aku ngn akk ipar buat malam terawih pertama.
Kari ayam dengan kentang.
Ayam goreng spicy.
Tauhu sumbat.
Kerang rebus serai.
Kuih tepung talam 4ketul beli kat kedai.
Soya taufufa 7 bekas.
Pati Air soya 4 bungkus.
1 jug panjang air laici blender.
Kurma yusuf taiyoob.
Sambal belacan.

Itu je yang aku ingat.
Paling laris adelah airrr.
Ye air licin okeh.
Semua teguk air bercawan-2.
Lepas tu nak solat maghrib temengah2 hehe.

Pagi tadi kitorang sahur lauk lebihan berbuka jer cuma tambahan telur dadar 4 biji..
Lepas sahur siap2 sumer gerak balik rumah memasing.

Petang ni adelah berbuka berdua bersama suami tercintaa.
Tak tau lah nak masak per.
Tapi rasa msak yang simple-2 je.

Korang lak camner??

1 ulasan:

Sudi sudi lah komen...

NUFFNANG

USA Today June 08 2016 E-book Download

English | 27 Pages | PDF | 22.85 MB Download: http://longfiles.com/r2ftepyhqnu6/USA_Today__June_08_2016.pdf.html... ========================...