TABUNG EMAS

Halaman

MAI JENGUK

FOLLOWER

Khamis, 17 September 2015

Borak petang khamis meh

Alhamdulillah sejak beberapa hari ini, hujan turun lebat juga lah.  Jerebu pun makin berkurangan  hendaknya. Lagipun esok dah bermula cuti-cuti sekolah kan. Boleh lah anak anak berihlah kat luar kalo jerebu dah normal. Harap harap lah makin berkurangan jerebu ni..

Sementara nak habis kan waktu lagi beberapa minit nak balik ni blogging lah kejap. hehehe. Doakan kan pejalanan kita, malam ni nak bergerak ke Kedah sepupu kita kahwin. Mudahan kami sekeluarga selamat pergi dan pulang InsyaAllah.

Anak kita nafiz demam mengejut plak tgahari tadi, harap makin beransur sihat lah. Macamana nak berjalan jauh nun ke Kedah ni kalo anak demam, risau wei.. Tapi tulah daj standby sesiap ubat dia.. Harap lah xdemam lagi petang ni.

Dah lah borak sampai sini je. nak balik dah tata...

Jangan lupa jenguk KITA KAT SINI.
Kalo berminat skin care seqy beauty pm kita
Dan kalo yang mencari dianz vit, floral mask, nano lightener cream by dianz.

Selasa, 15 September 2015

JEREBU 2015

Alhamdulillah malam tadi melaka dah hujan.  So jerebu pagi ni nampak berkurangan sangat. Tapi sekolah tetap tutup aku gase. Sebab on the way pegi kerja tadi tengok lengang jer depan sekolah. Mana yang tak tau nak cek ipu tempat korang amik link nih klik jer IPU SETIAP NEGERI.



15-09-2015 (Tuesday) - 06:00AM - 11:00AM



NEGERI / STATE KAWASAN/AREAMASA/TIME
06:00AM
MASA/TIME
07:00AM
MASA/TIME
08:00AM
MASA/TIME
09:00AM
MASA/TIME
10:00AM
MASA/TIME
11:00AM
Johor Kota Tinggi69*71*####
Johor Larkin Lama107*105*####
Johor Muar138*135*####
Johor Pasir Gudang102*103*####
Kedah Alor Setar90*88*####
Kedah Bakar Arang, Sg. Petani129*128*####
Kedah Langkawi37*36*####
Kelantan SMK Tanjung Chat, Kota Bharu91*92*####
Kelantan Tanah Merah 87*89*####
Melaka Bandaraya Melaka162*160*####
Melaka Bukit Rambai177*174*####
Negeri Sembilan Nilai181*182*####
Negeri Sembilan Port Dickson171*167*####
Negeri Sembilan Seremban177*175*####
Pahang Balok Baru, Kuantan168*172*####
Pahang Indera Mahkota, Kuantan143*147*####
Pahang Jerantut155*158*####
Perak Jalan Tasek, Ipoh179*181*####
Perak Kg. Air Putih, Taiping147*146*####
Perak S K Jalan Pegoh, Ipoh187*188*####
Perak Seri Manjung167*166*####
Perak Tanjung Malim81*81*####
Perlis Kangar36*33*####
Pulau Pinang Perai136*135*####
Pulau Pinang Seberang Jaya 2, Perai165*163*####
Pulau Pinang USM136*133*####
Sabah Keningau58*57*####
Sabah Kota Kinabalu65*64*####
Sabah Sandakan57*57*####
Sabah Tawau######
Sarawak Bintulu93*94*####
Sarawak ILP Miri98*98*####
Sarawak Kapit69*68*####
Sarawak Kuching97*101*####
Sarawak Limbang71*70*####
Sarawak Miri99*98*####
Sarawak Samarahan104*107*####
Sarawak Sarikei137*137*####
Sarawak Sibu118*117*####
Sarawak Sri Aman139*142*####
Selangor Banting188*184*####
Selangor Kuala Selangor118*117*####
Selangor Pelabuhan Kelang177*174*####
Selangor Petaling Jaya161*158*####
Selangor Shah Alam166*162*####
Terengganu Kemaman165*168*####
Terengganu Kuala Terengganu72*73*####
Terengganu Paka108*108*####
Wilayah Persekutuan Batu Muda,Kuala Lumpur188*186*####
Wilayah Persekutuan Cheras,Kuala Lumpur162*159*####
Wilayah Persekutuan Labuan74*73*####
Wilayah Persekutuan Putrajaya179*176*####


 Tempoh Kemaskini / Updating Duration

      IPU setiap jam dikira berdasarkan cerapan data dari stesen pengawasan kualiti
      udara automatik yang dikawal secara jarak jauh (remote). Proses cerapan
      memerlukan kitaran masa selama 1 jam yang lengkap sebelum bacaan IPU dipaparkan.
      Sebagai contoh, bacaan IPU pada jam 7 pagi hanya akan lengkap selepas 1 jam 
      cerapan iaitu pada jam 8 pagi sebelum dapat dikemaskini di laman APIMS


 Nota / Note 
       *   =  Habuk Halus (PM10)               c =  Ozon (O3)
       a   =  Sulfur Dioksida (SO2)            d =  Karbon Monoksida (CO)
       b   =  Nitrogen Dioksida (NO2)          & =  Lebih daripada satu pencemar
       
       
 Pengiraan IPU

      Nilai IPU dikira berdasarkan kepekatan purata setiap pencemar udara iaitu SO2, 
      NO2, CO, O3 dan PM10. Pencemar udara yang dominan dengan kepekatan tertinggi 
      diambilkira sebagai pencemar yang akan menentukan nilai IPU. Pada lazimnya, 
      kepekatan habuk halus (PM10) adalah yang tertinggi berbanding dengan pencemar 
      yang lain dan ini menentukan bacaan IPU. 


 Pembentukan ozon di permukaan bumi (O3) 

      Menjelang lewat tengahari atau pada awal petang, lazimnya kepekatan ozon 
      adalah tinggi dan mendominasi bacaan IPU di sesetengah kawasan. Di bawah 
      pengaruh cahaya matahari, oksid-oksid nitrogen dan sebatian organik meruap 
      yang dilepaskan dari ekzos kenderaan bermotor dan industri bertindakbalas bagi 
      membentuk ozon di permukaan bumi.     
             
       © 2013 Department Of Environment. All rights reserved.
 
    

The Government and the Department of Environment of Malaysia shall not 
be liable for any loss or damage caused by the usage of any information 
obtained from this website.
 

Isnin, 14 September 2015

parut KAYAP PUN BOLEH PULIH DENGAN SAKURA MASK

Nahhh kita tepek testimoni pasal sakura mask.. kayap pun boleh ya..
power tak sakura mask????



kalau parut kayap boleh pulih inikan parut luka mesti boleh pulihkan kan kan..
Malah bukan parut luka saja banyak kelebihan nya okey..
mai cepattt pm kita
0172937142

Baca sikit pasal sakura mask ni ya 

Sakura Mask adalah gel pelbagai fungsi kerana ianya mengandungi Sakura Plan Extract  dan Snail Extract yang terkenal dengan fungsi melembap, anti-penuaan, mencerahkan, dan juga mempunyai ciri-ciri anti-radang. Beberapa ekstrak tumbuhan juga ditambah untuk hasil yang lebih optimum.

 Fungsi dan Kebaikan Sakura Mask by Seqy Beauty
1. Sesuai untuk semua jenis kulit.
2. Menyegar serta melembapkan kulit.
3. Mengurangkan bekas jerawat
4. Mengecilkan pori-pori 
5. Mencerah dan menghaluskan kulit wajah
6. Membantu re-generasi kulit
7. Mengurang dan mencegah kedutan pada wajah
8. Mengeringkan jerawat
9. Mengurangkan kemerahan dan ruam pada kulit
10. Boleh digunakan untuk kulit terbakar
11. Kaya dengan vitamin B
12. Mengurangkan selulit
13. Menghilangkan flek hitam pada wajah
14. Memperbaiki kulit secara keseluruhan
15. Merangsang pembentukan kolagen
16. Anti-penuaan, anti-radang, anti-septik, anti-fungal
Ingredients :
  
Aqua, Carbormer, Extract Sakura Plant, Snail Secretion Filtrate, Chamornilla Recutita (Matricia) Flower Extract, Sodium PCS, Glycerin, Propylene Glycol, Allantoin, Disodium EDTA, Phenoxyethanol, 1,2-Hexanediol, Chlorhenesin
Cara Penggunaan :
 
 
 
1. Sapu secara merata di seluruh wajah dan leher (15-20minit). Bilas.
(boleh digunakan pagi atau malam)
atau
2. Sebelum tidur, sapu secara merata dan bilas pada keesokkan pagi.
*Boleh digunakan setiap hari.
*Jika anda memakai krim malam, boleh menggunakan Sakura Mask 2 atau 3 kali seminggu.

wasap 0172937142





2 Tahun Sudah Anakku

Alhamdulillah syukur kehadrat ilahi kerana telah meminjam kami suami isteri harta yg sangat sangat bernilai. Seorang anak yang baik, manja, bijak sangat. Semoga Allah memelihara mu dan kesihatanmu wahai anakku.
Muhammad Nafiz Farhan Bin Anuar dilahirkan pada 14-09-2013 kini 14-09-2015. Genap sudah 2 tahun anakku.  




Semoga anakku umi dan papa berjaya didunia dan akhirat. Menjadi anak yg soleh, bijak pandai, beriman dan berakhlak mulia.
Dalam seusia 2 tahun ni mmg senang nak jaga awak ni tau nafiz. Paling senang umi rasa, tp lasak tu biasa lah kan, sbb anak lelaki. Lasak usah cakap lah kalau dapat terlepas main tanah sehari suntuk pun boleh je. 
Belum kesempatan nak potong kek lagi utk awk. InsyaAllah ada rezki lebih kita potong kek ya anakku. 
Awak lah penyeri rumah tangga umi dan papa.  Bila balik kerja penat sangat tengok awak terus lapang dada gembira. 

HAPPY BIRTHDAY SAYANG ANAK UMI DAN PAPA
NAFIZ FARHAN 2 YEAR.


MELAKA RIVER CRUISE

Dah survey kemana untuk cuti sekolah hujung tahun ni ke belum ? Untuk korang yang datang nak melawat Melaka boleh lah survey dar...