TABUNG EMAS

MAI JENGUK

Isnin, 9 Julai 2012

KUAT MAKAN

Ahad semalam aku buat permintaan kat mak.
Memang lama dah aku gase cm nak makan.
Nak buat sorg2 takot tak menjadik.  Padahal senang lenang jer buat eh.
PERHATIAN!!
bukan Asam Pedas Melaka yer!!!


Asam Rebus Ikan & Bendir

4 -ekor ikan kembung
10 - btg kacang bendir
1 - senduk lada kering yang dah kisar 
5 - biji bawang merah kecil
2 - bawang putih
3/4 - belacan / secukup rasa
3 - keping asam keping
1sudu kecik ajinamoto
air asam jawa (kalo gase nak masam)
garam


Cara-cara

Kisar bawang keci1, bwang putih, belacan tadi letak lah air sikit.
Kemudian masak dalam periuk lada yang dah kisar dan bahan-bahan yang dah kisar.
Kemudian letak atas api, bagi lada tu masak dulu.  Agak dah masak masukkan asam keping tu kemudian letak bendir, kemudian letak lah air secukup mana yang kosrang nak.
Pastu jang lupa letak garam pulak kemudian.. Kemudian letak ajinamoto. Kalo rasa nak masam lagi letak lah air asam jawa tu sikit.  Kemudian baru letak ikan.  Sampai ikan tu dah masak dan korang dah yakin sedap sila tutup api.

Dan hilang dalam mangkok yer.

Menu pada hari ahad tu :-

Asam Rebus ikan & bendir
4 ekor ikan goreng
Budu
Kangkung goreng belacan.




google jugak sbb malas nak snap : 






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sudi sudi lah komen...

NUFFNANG

Clinical Trial Biostatistics and Biopharmaceutical Applications E-book Download

2014 | 580 Pages | ISBN: 1482212188 | PDF | 4 MB Since 1945, "The Annual Deming Conference on Applied Statistics" has been an impo...