TABUNG EMAS

MAI JENGUK

Isnin, 9 Julai 2012

PUDING JAGUNG

Sabtu lepas aku datang kerajinan nak buat kueh Puding jagung nih.
Kenapa rajin ??

1) barang-barang yang diperlukan memang dah ada kat guma.
2) Mencuba buat kali pertama nya
3) Mungkin sebab nak kawen dah kot. hahaha
4) teringin nak makan!!




Bahan Utama :-

1 - Paket tepung kastad
1 - Tin Susu cair (Ape-ape jenama pon boleh)
1 - Tin jagung manis
Air kosong 1 1/2 cawan besar.
 Garam - Secukup rasa
Gula - Sesedap rasa


Cara-cara :-

Masukkan 1paket tepung kastad tu dalam mangkuk, susu cair dan air. Kemudian kacau bagi acuan tu dah sekata kemudian letak atas api dengan api yg pelahan. Sentiasa kacau kalo idok berketul-ketul lah ianya.  Kemudian masukkan jagung manis tersebut.  Kacau sampai lah jadik pekat, berkilat dan tak melekat sangat pada senduk tu.  Mak aku kata seeloknya kacau pakai senduk kayu okey.  Pastu kalo gase mcm pekat sangat tambahkan air sikit. Jangan lupe ltak garam ngan gula pulak yer. Secukup rasa korang la..

Bila gasa-gase macam dah masak dan tak melkat kat senduk tu tadi korang ttp lah api.  Kemudian tuangkan kedalam loyang atau bekas acuan korang. Macam aku letak dalam loyang kecik tu je, dapat lah 2.  

Kemudian ttp pakai tudung saji bagi wap panas tu keluar.  Aku tak terus letak dalam peti ais.  Bagi sejuk dulu baru aku masuk dlm peti ais.  Pastu dah ley makan. (Aku buat puding ni ikot sesuka hati jer masuk bahan byk mana pon) Tapi aku buat mmg menjadik mak aku pon puji kata sedap, bagi jiran sebelah sikit dan dia kata pon sedap, tapi rugi plak aku tak snap gmbr. Hehehe sila puji laaaa

-Kalo korg rase nak letak ceri ke atas tu terpulang-

maaf xde pulak aku snap gambar nyer, kunun tak bajet nak masuk dalam blog.

Google je boleh kan??


ekekekeke....


jom try..













sekadar hiasan dr google

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sudi sudi lah komen...

NUFFNANG

Looking Good & Beautiful

Dalam kita tak sedar kurang dari seminggu kita akan menyambut hari lebaran.  Dikesempatan dari kurang seminggu ni mesti kita masih tercari ...