TABUNG EMAS

Halaman

MAI JENGUK

FOLLOWER

Isnin, 9 Julai 2012

PUDING JAGUNG

Sabtu lepas aku datang kerajinan nak buat kueh Puding jagung nih.
Kenapa rajin ??

1) barang-barang yang diperlukan memang dah ada kat guma.
2) Mencuba buat kali pertama nya
3) Mungkin sebab nak kawen dah kot. hahaha
4) teringin nak makan!!




Bahan Utama :-

1 - Paket tepung kastad
1 - Tin Susu cair (Ape-ape jenama pon boleh)
1 - Tin jagung manis
Air kosong 1 1/2 cawan besar.
 Garam - Secukup rasa
Gula - Sesedap rasa


Cara-cara :-

Masukkan 1paket tepung kastad tu dalam mangkuk, susu cair dan air. Kemudian kacau bagi acuan tu dah sekata kemudian letak atas api dengan api yg pelahan. Sentiasa kacau kalo idok berketul-ketul lah ianya.  Kemudian masukkan jagung manis tersebut.  Kacau sampai lah jadik pekat, berkilat dan tak melekat sangat pada senduk tu.  Mak aku kata seeloknya kacau pakai senduk kayu okey.  Pastu kalo gase mcm pekat sangat tambahkan air sikit. Jangan lupe ltak garam ngan gula pulak yer. Secukup rasa korang la..

Bila gasa-gase macam dah masak dan tak melkat kat senduk tu tadi korang ttp lah api.  Kemudian tuangkan kedalam loyang atau bekas acuan korang. Macam aku letak dalam loyang kecik tu je, dapat lah 2.  

Kemudian ttp pakai tudung saji bagi wap panas tu keluar.  Aku tak terus letak dalam peti ais.  Bagi sejuk dulu baru aku masuk dlm peti ais.  Pastu dah ley makan. (Aku buat puding ni ikot sesuka hati jer masuk bahan byk mana pon) Tapi aku buat mmg menjadik mak aku pon puji kata sedap, bagi jiran sebelah sikit dan dia kata pon sedap, tapi rugi plak aku tak snap gmbr. Hehehe sila puji laaaa

-Kalo korg rase nak letak ceri ke atas tu terpulang-

maaf xde pulak aku snap gambar nyer, kunun tak bajet nak masuk dalam blog.

Google je boleh kan??


ekekekeke....


jom try..













sekadar hiasan dr google

KUAT MAKAN

Ahad semalam aku buat permintaan kat mak.
Memang lama dah aku gase cm nak makan.
Nak buat sorg2 takot tak menjadik.  Padahal senang lenang jer buat eh.
PERHATIAN!!
bukan Asam Pedas Melaka yer!!!


Asam Rebus Ikan & Bendir

4 -ekor ikan kembung
10 - btg kacang bendir
1 - senduk lada kering yang dah kisar 
5 - biji bawang merah kecil
2 - bawang putih
3/4 - belacan / secukup rasa
3 - keping asam keping
1sudu kecik ajinamoto
air asam jawa (kalo gase nak masam)
garam


Cara-cara

Kisar bawang keci1, bwang putih, belacan tadi letak lah air sikit.
Kemudian masak dalam periuk lada yang dah kisar dan bahan-bahan yang dah kisar.
Kemudian letak atas api, bagi lada tu masak dulu.  Agak dah masak masukkan asam keping tu kemudian letak bendir, kemudian letak lah air secukup mana yang kosrang nak.
Pastu jang lupa letak garam pulak kemudian.. Kemudian letak ajinamoto. Kalo rasa nak masam lagi letak lah air asam jawa tu sikit.  Kemudian baru letak ikan.  Sampai ikan tu dah masak dan korang dah yakin sedap sila tutup api.

Dan hilang dalam mangkok yer.

Menu pada hari ahad tu :-

Asam Rebus ikan & bendir
4 ekor ikan goreng
Budu
Kangkung goreng belacan.




google jugak sbb malas nak snap : 






WEDDING DAY'S!!!

Kawen... kawen kawen.. Tahniah pada aku!!

Opsss pada aku pulak ker?? HAhhahaha idokk lerr..

Meh la layan gambar dulu aku nak type pepanjang pon malas. Meh la kita layan gabo jer.

Tahniah Muhammas Asri Faiz & Hasnoor

Semua gambar diatas aku kppipes jer dr Fb mber aku. Aku tak sempat nak upload lagik.  Gambar pada aku pon bukan banyak.  Jadi kita amik jln mudah jer dgn mengkopipes..

Lokasi : Gemencheh, Negeri Sembilan /Pengantin lelaki.
Tarikh/Masa : 08 July 2012 time makan tengahari menjelang petang.

Buat sahabat ku KUCAIIIII!!!! ko bile pulakkk lagi??


Hijau kan...Ayu je ku tengok.

Kiri kanan pengantin adalah bakal pengantin klo xsilap bulan 10/2012 nih. Tahniah





 Gambar aku dlm nih xde.  Boleh plak terjumpe org kampg, dah bantai aku berborak. Skip la bergambar!!




 Baru je selesai makan, tunggu pengantin lama sangat ta jugak mai.  Kitorg pon bergambar sendiri.


 

 Kalo dah pompuan nama nya pasti lah lagak sebegini kan.  Hahaha layankan jugak!

 

 inilah kami kawan-kawan sekolah.  Yang lelaki bape kerat je pon.  Pompuan yg gamai.  Yang kat sini rumah lelaki.


 



 okey... DAH SAMPAI KAT PINTU GERBANG TANDA NAK BALIK...
 tapi sempat amik gambar kenangan lagikk....
Banyak gambar pon kenangan jugak aiseyyy.. Layankkan..



Schroll.






















































....




































 Beso dah anak dayah nih...  Camni lah keadaan kitorg yang tgah membuat segala bagai ragam.  Berjam-jam tak bangkit2 ..

Maaf lah kakak-kakak, adik-adik yang tlong clean kan meja kitrg duduk tuh..



















COLOUR

 


Aku tak tau kenapa dalam kepala ni tetiba terpikir nak apdet pasal colour.  Bukan lah pense warna yer..  Hukhukhuk.  Lagi beberapa hari jek lagi kita umat islam nak sambut Ramadhan/berpuasa.  Lepas sebulan puasa pasti akan tiba 1Syawal.  Dimana hari kemenangan kita.

Kanak-kanak bersuka ria dengan memakai pakaian baru/wangi-wangian. Kasut tinggi berinci-inci. Mekap tebal-tebal sambil bawak beg duet dan berjalan menuju dari rumah ke rumah kutip angpau/duet gayeee weiii.  Tu suatu ketika dulu lah.. Bebudak skang ni payah dah nak wat cenggitu, malu lah kunun.. Aiwahhh... Aku dulu slagi boleh gaye pusing lah seberapa yang larat.  Dapat rm1 tu amat bersyukur. 


Lain topik plak aku nih,  aku bukan nak cite pasal aku berhari raya tapi nak cite pasal baju gaye.  Jalan gaye.. Opsss tak lah baju gaye jer.

Untuk gaye tahun ni aku dilema nak pakai kaler pae daaa...  Kalo dulu belikan sepasang sama kaler mak+ayah.  Skang ni ayah dah xde, opsss sedey lak..  Aku tak tau nk tema kaler ape taun nih.  Bajet taun ni nak kaler same ngan mak lah.  Yelah adik bradik aku yg laen sume dah kawen beranak pinak. Cuma aku je yg belom lagi.  Tapi tunang dah!! Hahaha perlu ker??? Opsssss....Sila percaya okey....

Aku nak beli yang dah siap jer nnt.  Lagi senang, nak amik yang sama colour, sama corak.  Haaaa okey tak?? Pepagi gaye tu mesti seri-seri anak mak nih.. Hehehe...

Tapi tak tau lah kaler ape yang sesuaii...

Kenapa lah banyak sgt colour... 

cehhh ceh... K bye...

RAMADHAN 2019

Ramadhan ke-2   Alhamdulillah masih menikmati ramadhan untuk tahun ini, semoga dengan kedatangan ramadhan tahun ini membolehkan kita le...