TABUNG EMAS

Halaman

MAI JENGUK

FOLLOWER

Isnin, 22 Julai 2013

JEREBU MEYERANG LAGI

selamat pagi semua. hari ni adelah hari jerebu lagi.. aku dah rimas ngan jerebu yang baru je melanda negara kita ni. kini jerebu datang kembali. toong lah kepada pihak yang tak bertanggung jawab tu jangan bagi lagi pencemaran udara. aku kat dlm opis ni pon dah rase kesesakan napas bau asap. siapkan aku pkai facemask dalam opis ni tau tak.

Malam tadi aku dah dengar berita kat tv , yang negera kita akan dilanda jerebu lagi. Pastu pagi tadi dengar kat redio lak. pagi tadi odway g keje pon aku dah terbau asap2 tu. tak tahan gase nye wei.  skang ni melaka ipu nya paling tertinggi dari negeri2 lain.

semoga berlalu dengan cepat la jerebu ni. InsyaAllah.




IPU TERKINI ! KLIK !

Jumaat, 12 Julai 2013

RAMADHAN KE-2

Hari ni dah hari ke-3 kita berpuasa.  Rasa macam cepat pulak masa berlalu jap je dah masuk 3 hari puasa kan. Alhamdulillah setakat ni aku masih bertahan untuk berpuasa. Walaupun kini sedang ............................ Heww heww Alhamdulillah 7mth sudah..

Petang semalam balik kerja kul 4.30 petang then terus balik rumah jer.  Tak singgah memana. Keluar kan udang ngan ikan dari tempat beku. Siapkan barang-2 macam bawang untuk masak. Kul 5.15 jemput suami balik kerja, sebab pe kena jemput ? Pagi tu hujan lebat so aku kena hantar dia g kerja.

Balik ari jemput suami baru kelentang kelentung kat dapor memasak.

Wat soo hun masak air campur kentang, ikan selar goreng 2 ekor, udang sambal dan rendang daging mak (just panaskan jer). Hanya kami berdua jer, so masak jelah yang simple. Masak untuk cukup-2 jer. Pas siap kemas dapo baru g solat asar, tu pon dah 6 sengah ptg.  Suami ajak kuar nek motor ronda taman, kebetulan lak ade pasar malam kat taman sebelah pastu kat depan tu ade bazaar ramadhan.

Singgah kejap kat pasar malam cari soya, tadi xdo org melayu yg jual. Pastu g bazaar ramadhan jer baru jumpa. 1bungkus rm2. Nak beli kueh sume cam tak berkenan, tengok yang dah last-2 jer kuehnya.

Hanya beli sebungkus soya jer kat bazaar ramadhan. Pastu singgah kedai beli ice 50cen. Sampai umah lagi 10minit nak berbuka. So hadap jelah tv dulu sementara nak azan kan.

Azan jer .baca doa dan teguk air terus secawan hehehe. Punya lah aku haus laki bini. Pastu baru makan nasi.

Sahur pagi tadi lak, aku bangun jam 4suku. Panas kan lauk lebihan berbuka dan goreng telur. wat air susu sorang secawan beserta air kosong. Pastu tido balik..

Petang ni tak tau nak masak pe pulak, ade sotong ngan ikan je lam peti tu.. Blurr bab pikir nak memasak ni.

Gambar masih xde jugak.. Malas nak snap..

Korang lak camnerrr...


Khamis, 11 Julai 2013

RAMADHAN PERTAMA

Salam ramadhan dan selamat berpuasa untuk semua umat islam walau dimana jua anda berada.  Rasa baru je lagi menyambut ramadhan yang lepas, kini datang lagi ramadhan.  Alhamdulillah aku masih dipanjangkan umur untuk menikmati ramadhan kali ini.

Kali ni ramadhan aku telah bergelar isteri. Rasa teruja bile nak sambut ramadhan bersuami tercintaaa. Ramadhan pertama, kami berdua bersahur dan berbuka di rumah mak aku.

Banguna sahur pertama seawal 4 sengah pagi. Tolong mak kat dapur panas kan lauk, buat air dan hidang.  Meriah je aku gasa bile sahur kali ni ade suami kat sebelah. Hahaha.

Lepas sahur dalam kol 5sengah siap kemas sumer lelap mata jap sementara nak tunggu azam subuh. Bila azan jer terus bangun g solat. Pastu terlelap lagi dann sedar je dah kol 10 pagi. Laki bini membongkang.  Eh lupa bagitau korang 1ramadhan kitorang cuti. Tu pasal balik kampung.

Kemudian berpuasa lah kami macam biasa, al-maklumlah dekat kampung kan panas sebab beratap kan zink, mana nak ada ekon bagai umah mak aku tu. Bila t/hari je kitorang semua membongkang kat hall. Pasang kipas lelaju pastu terlelap kejap.

Pas asar baru kitorang start memasak. Memasak sampai lah ke 7malam. Ada 26minit je lagi nak berbuka. So hadap depan tv dulu sementara nak berbuka.

Bila balik kampung berbuka reramai ni adelah sangat meriahhhh yo. Tengok gelagat anak-2 buah sangat lah menggelikan hati.  Sebelum berbuka lembik kemain, mandi berkali2 aku gase. Bila dah berbuka, minum ssecawan air dah kenyang katanya, nasi pun tak habes makan.

Aku tak sempat nak snap gambar hidang dihari pertama bersahur dan berbuka. So Bagitau jelah ae.
Ketupat palas beserta rendang daging mak aku wat petang hari selasa tu.
Nasi impit dengan kuah kacang aku ngn akk ipar buat malam terawih pertama.
Kari ayam dengan kentang.
Ayam goreng spicy.
Tauhu sumbat.
Kerang rebus serai.
Kuih tepung talam 4ketul beli kat kedai.
Soya taufufa 7 bekas.
Pati Air soya 4 bungkus.
1 jug panjang air laici blender.
Kurma yusuf taiyoob.
Sambal belacan.

Itu je yang aku ingat.
Paling laris adelah airrr.
Ye air licin okeh.
Semua teguk air bercawan-2.
Lepas tu nak solat maghrib temengah2 hehe.

Pagi tadi kitorang sahur lauk lebihan berbuka jer cuma tambahan telur dadar 4 biji..
Lepas sahur siap2 sumer gerak balik rumah memasing.

Petang ni adelah berbuka berdua bersama suami tercintaa.
Tak tau lah nak masak per.
Tapi rasa msak yang simple-2 je.

Korang lak camner??

PakNuar.Photographer

Korang memerlukan  photographer untuk majlis bertunang, hari jadi, perkahwinan atau outdoor  bajet tapi gambar letop letops korang ...