TABUNG EMAS

MAI JENGUK

Selasa, 15 September 2015

JEREBU 2015

Alhamdulillah malam tadi melaka dah hujan.  So jerebu pagi ni nampak berkurangan sangat. Tapi sekolah tetap tutup aku gase. Sebab on the way pegi kerja tadi tengok lengang jer depan sekolah. Mana yang tak tau nak cek ipu tempat korang amik link nih klik jer IPU SETIAP NEGERI.



15-09-2015 (Tuesday) - 06:00AM - 11:00AM



NEGERI / STATE KAWASAN/AREAMASA/TIME
06:00AM
MASA/TIME
07:00AM
MASA/TIME
08:00AM
MASA/TIME
09:00AM
MASA/TIME
10:00AM
MASA/TIME
11:00AM
Johor Kota Tinggi69*71*####
Johor Larkin Lama107*105*####
Johor Muar138*135*####
Johor Pasir Gudang102*103*####
Kedah Alor Setar90*88*####
Kedah Bakar Arang, Sg. Petani129*128*####
Kedah Langkawi37*36*####
Kelantan SMK Tanjung Chat, Kota Bharu91*92*####
Kelantan Tanah Merah 87*89*####
Melaka Bandaraya Melaka162*160*####
Melaka Bukit Rambai177*174*####
Negeri Sembilan Nilai181*182*####
Negeri Sembilan Port Dickson171*167*####
Negeri Sembilan Seremban177*175*####
Pahang Balok Baru, Kuantan168*172*####
Pahang Indera Mahkota, Kuantan143*147*####
Pahang Jerantut155*158*####
Perak Jalan Tasek, Ipoh179*181*####
Perak Kg. Air Putih, Taiping147*146*####
Perak S K Jalan Pegoh, Ipoh187*188*####
Perak Seri Manjung167*166*####
Perak Tanjung Malim81*81*####
Perlis Kangar36*33*####
Pulau Pinang Perai136*135*####
Pulau Pinang Seberang Jaya 2, Perai165*163*####
Pulau Pinang USM136*133*####
Sabah Keningau58*57*####
Sabah Kota Kinabalu65*64*####
Sabah Sandakan57*57*####
Sabah Tawau######
Sarawak Bintulu93*94*####
Sarawak ILP Miri98*98*####
Sarawak Kapit69*68*####
Sarawak Kuching97*101*####
Sarawak Limbang71*70*####
Sarawak Miri99*98*####
Sarawak Samarahan104*107*####
Sarawak Sarikei137*137*####
Sarawak Sibu118*117*####
Sarawak Sri Aman139*142*####
Selangor Banting188*184*####
Selangor Kuala Selangor118*117*####
Selangor Pelabuhan Kelang177*174*####
Selangor Petaling Jaya161*158*####
Selangor Shah Alam166*162*####
Terengganu Kemaman165*168*####
Terengganu Kuala Terengganu72*73*####
Terengganu Paka108*108*####
Wilayah Persekutuan Batu Muda,Kuala Lumpur188*186*####
Wilayah Persekutuan Cheras,Kuala Lumpur162*159*####
Wilayah Persekutuan Labuan74*73*####
Wilayah Persekutuan Putrajaya179*176*####


 Tempoh Kemaskini / Updating Duration

      IPU setiap jam dikira berdasarkan cerapan data dari stesen pengawasan kualiti
      udara automatik yang dikawal secara jarak jauh (remote). Proses cerapan
      memerlukan kitaran masa selama 1 jam yang lengkap sebelum bacaan IPU dipaparkan.
      Sebagai contoh, bacaan IPU pada jam 7 pagi hanya akan lengkap selepas 1 jam 
      cerapan iaitu pada jam 8 pagi sebelum dapat dikemaskini di laman APIMS


 Nota / Note 
       *   =  Habuk Halus (PM10)               c =  Ozon (O3)
       a   =  Sulfur Dioksida (SO2)            d =  Karbon Monoksida (CO)
       b   =  Nitrogen Dioksida (NO2)          & =  Lebih daripada satu pencemar
       
       
 Pengiraan IPU

      Nilai IPU dikira berdasarkan kepekatan purata setiap pencemar udara iaitu SO2, 
      NO2, CO, O3 dan PM10. Pencemar udara yang dominan dengan kepekatan tertinggi 
      diambilkira sebagai pencemar yang akan menentukan nilai IPU. Pada lazimnya, 
      kepekatan habuk halus (PM10) adalah yang tertinggi berbanding dengan pencemar 
      yang lain dan ini menentukan bacaan IPU. 


 Pembentukan ozon di permukaan bumi (O3) 

      Menjelang lewat tengahari atau pada awal petang, lazimnya kepekatan ozon 
      adalah tinggi dan mendominasi bacaan IPU di sesetengah kawasan. Di bawah 
      pengaruh cahaya matahari, oksid-oksid nitrogen dan sebatian organik meruap 
      yang dilepaskan dari ekzos kenderaan bermotor dan industri bertindakbalas bagi 
      membentuk ozon di permukaan bumi.     
             
       © 2013 Department Of Environment. All rights reserved.
 
    

The Government and the Department of Environment of Malaysia shall not 
be liable for any loss or damage caused by the usage of any information 
obtained from this website.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sudi sudi lah komen...

NUFFNANG

NorHafidah Hj Hassan has invited you to join ShopBack!

Get RM10 bonus when you make your first purchase. Shop n...